Hindalen, Moldemarka

km tur/retur
grønn

Kort om turen

En fin skitur i Moldemarka. Turen går i preparert skispor som kjøres av Molde kommune. Den går i lett turterreng med en del småkuperte bakker oppover mot posten som er turens høyeste punkt. Derfra samme veg tilbake med fine snille bakker å renne i. Ingen veldig lange eller bratte bakker. Postkassen blir i finne der tråkkemaskinen snur og er da naturlig endepunkt for turen.

Turbeskrivelse

Turen starter ved turparkeringen i Jensgurilia. Gå østover fra her. Ta til høyre i første kryss før Øverlandsvatnet ved renseanlegget.I østenden av Øverlandsvatnet er et turløypekryss. Her skal vi ta til høyre i retning Tusten. Her følger turen innover Hindalen, først i dalsøkket så mer oppover lia. Ved turens ende og post kan en gå over på anleggsvegen som går fra Tusten skisenter til radiolinken på Tustenfjellet. Da kan en enten renne ned til skisenteret eller forsette opp på fjellet. Her er det normalt ikke kjørt spor og det vil oftest kreve kraftigere ski (fjellski).

Kulturminne

Området er godt egnet til skilek og utflukter med barn og unge. Se film fra skidag i Hindalen her:

Adkomst og parkering

Både fra øst og vest føler en Olav Oksviks veg til bydelen Nordbyen i Molde.
Kommer en fra øst kan en følge skilting til høyre i førte lyskryss ved Kviltorp Camping. Deretter høyre i neste kryss inn på Frænavegen som en følger til den går over i Olav Oksviks veg (hold forkjørsveg).

Kommer en fra vest kan en følge skilting mot Varden. Rett før Granlia hoppbakke tar en til høyre inn i Granlia, holder rett frem i rundkjøringen og kommer da over i Olav Oksviks veg.

Fra Olav Oksviks veg er det ski

Løype på kart

Kart løypeinfo

Forklaring på fargekoder til løypene:

Lengde i km
Preparerte løyper 5,4
Lengde tur/retur (km) 5,4
Lengde en vei (km) 2,7
Stigning Meter Grader
Total stigning 90 Høydemeter

Offentlig transport

Bybussen i Molde kjører nesten opp til startpunktet (linje 702 og 703). Avstigning blir da i Jensgurilia. Se http://www.frammr.no/ for rutetider.

Rasfare

Værforholdene og snøstabiliteten kan endre seg raskt, husk alltid å vurdere snøskredfare før du velger tur og rute. For oppdatert snøskredvarsel i Romsdalsområdet og informasjon om hvordan du selv kan redusere din egen risiko, gå til www.varsom.no. Snøskredvarselet vil aldri være en fasit på hvor det er trygt, men vil gi deg mer informasjon om forholdene slik at du selv kan gjøre fornuftige valg.

Kart

I Norge-serien 1:50 000 ligger denne turen i kartskille mellom Romsdalsfjorden og Kristiansund, mest på sistnevnte.