Røsta, Måndalen

km tur/retur
blå

Kort om turen

Turen til Røsta  er en middels lett tur med svak stigning etter en fin skogsvei de første 3km. Etter passering Nysetra  er det slutt på skogsvei og de siste 1.2 km av turen går over i flott furu-terreng og majestetisk fjell på alle kanter.

Turbeskrivelse

Turen starter innover langs lysløypa vest for Måndalshallen. Etter ca 150 meter langs lysløypa går stien inn på en slakk skogsveg som starter etter en veibom. Etter ca 3km er du framme ved Nysetra.  Følg Stikk UT! Ski -skilting videre retning Middagsvatnet. Etter ca 1. km i flott natur med enkelte korte bratte parti er du fremme ved Røsta (seter).

Adkomst og parkering

Ta av E136 i krysset ved Voll kirke i Måndalen, skiltet til Venås. Etter ca 1.5 km ta inn til venstre. Det står skiltet med Stadion, følg veien gjennom boligfelt og til Idrettsanlegg. Parker ved Måndalshallen.

Løype på kart

Kart løypeinfo

Forklaring på fargekoder til løypene:

Lengde i km
Lengde tur/retur (km) 7,84
Lengde en vei (km) 3,92
Stigning Meter Grader
Total stigning 368 Høydemeter

Rasfare

Værforholdene og snøstabiliteten kan endre seg raskt, husk alltid å vurdere snøskredfare før du velger tur og rute. For oppdatert snøskredvarsel i Romsdalsområdet og informasjon om hvordan du selv kan redusere din egen risiko, gå til www.varsom.no. Snøskredvarselet vil aldri være en fasit på hvor det er trygt, men vil gi deg mer informasjon om forholdene slik at du selv kan gjøre fornuftige valg.