Kjerkjeberget

km tur/retur
blå

Kort om turen

Etter å ha kommet gjennom skogen åpner terrenget seg og gir en flott utsikt store deler av turen. På vei opp ser du mot Tingvoll sentrum og utover Tingvollfjorden. På toppen venter en fantasikt utsikt i alle retninger. Det er også en varde med kobberplate og pil hvor alle fjellene du ser er preget inn. Ved hjelp av pilen kan du sikte deg inn på mange kjente fjell.

Turbeskrivelse

Parker på parkeringsplassen til Grendahuset. Følg merka løype ut frå parkeringsplassen. Stien er delvis dårlig et lite stykke når du går oppover et myrområde. Ikke gå stien mot hytta du ser til høyre, men bruk stiene i midten av myra. Etterhvert svinger stien vestover (venstre) og du fortsetter på god sti til toppen.GPS koordinater UTM: 32V 0461899 6974731

Adkomst og parkering

Turen starter ved Sellanrå Grendahus. Kjør til Tingvoll og fortsett i retning mot Meisingset. I bakken opp mot Saghøgda (fra Tingvollvågen) tar du av veien til venstre, merket mot Grendahus. Parker utenfor Grendahuset. Følg merka løype ut frå parkeringsplassen.

Parkeringsplassen til Sellanrå grendahus

Stigning Meter Grader
Total stigning 619 Høydemeter

Offentlig transport

Bussen mellom Kristiansund og Oppdal passerer like ved startstedet. Stopp ved butikkene Tingvoll radio- og tv, Tingvoll sport og Haugen og gå noen meter tilbake mot Tingvoll sentrum. Der står det skilting mot grendahuset.