Kraftløypa, Eidsøra

km rundtur
blå

Kort om turen

"Kraftløypa" går i variert lettframkommelig terreng mellom Eidsøra og Raudsand (Bersåshaugen), er familievennlig og har mange gode utsiktspunkter når en nærmer seg toppen. Stien går i ei rundløype på ca 5 km, og gir muligheter for å gå helt til Raudsand eller Bersås underveis. På toppen er det satt opp hvilebenker og en gapahuk.

Turbeskrivelse

Følg merking fra Talset boligfelt opp i skogen. Stien starter på traktorvei og går i slak oppoverbakke, med noen brattere stigninger mot toppen. Man kan velge å fortsette på tursti mot Raudsand istedetfor å ta til venstre opp merket sti til gapahuk og hvilebenk. Fra toppen har man fin utsikt mot Raudsand og Tingvollfjorden. Videre går stien over i mer ulendt terreng nedover, og man kan etterhvert også velge å følge tursti til Bersås. Det står merket Talset for å følge løypa tilbake til start. Merket med blå stolper hele veien. Man kan også velge å snu retning da det er fullt mulig å gå løypa begge veier.

Adkomst og parkering

Ta av fra Fv 62 ca. 500 meter øst for avkjørsel til Angvika/ Tovenkrysset. Følg bilvei frem til Talset boligfelt. Parkering ved Storsvingen Grendahus. Følg veien opp til boligfeltet. Ta av første vei til venstre, det er merket med blå stolper. Følg skilt/og merking på skogvei og videre sti. Merket rundløype som har navnet “Kraftløypa”.

Parkering ved Storsvingen Grendahus.