Valfjellet, Straumsnes

6,2
km tur/retur
blå

NB! Stikk UT!-posten åpner ikke før 6/5.

Kort om turen

Flott tur som først går på vei slik at du lett vinner høydemetre. Når du kommer til Fjellsetervatnet skal du gå langs en smal landtunge som deler vatnet i to. Langs landtungen er det flere gode rasteplasser med flott utsikt over vatnet. Ta en pause her og nyt roen og utsikten. Fra toppen har du god utsikt til flere fjordarmer og flotte fjellområder.

Turbeskrivelse

Fra parkeringen tar du opp til venstre på god vei til Straumsnes vassverk. Ved vassverket følg en litt dårligere traktorvei som går opp til venstre. Den svinger etter kort stund til venstre - følg merkingen. Du tar av fra traktorveien til høyre like før hyttefeltet rundt Setervatnet. Du fortsetter på fin sti og kommer etter en stund til Fjellsetervatnet. Her er det en landtunge som deler Fjellsetervatnet i to og stien krysser vatnet på denne landtungen. Langs landtungen er det flere fine rasteplasser. Du ser nå Valfjellet foran deg. Stien fortsetter inn i skogen. Etter en stund begynner stigningen til toppen. Det er flott sti opp til varden på toppen. Gå samme vei ned igjen.

Adkomst og parkering

Kjør mot Trondheim og fergeleiet Kanestrøm - Halsa. Når du ser skiltet Kvisvika og Straumsnes kirke, tar du av veien dit. Etter ca. 4,5 km, like før du kommer til boligfeltet på Kvisvik , tar du av til høyre. Du passerer snart en bom der du må betale en avgift. Kjør et stykke på denne veien til du ser skiltet Valfjellet. Parker bilen langs veien. Det går en bratt kjørevei til venstre som fører opp til et vassverk.