Purkeneset, Gossen

km tur/retur
grønn

Kort om turen

Turløypen går fra området ved flyplassen på Gossen og østover mot Purkeneset.Turen går gjennom myr og skoglandskap. På turen vil du kunne besøke gamle bunkersanlegg fra andre verdenkrig som var en del av forsvaret av flyplassen tyskerne hadde her under krigen.
På Purkeneset er det et flott utkikkspunkt med sitteplasser. Her ser du ut over hustadvika og mot bjørnsund.
Området har gode fiskemuligheter fra land ved Purkeneset. Turen går gjennom myr og skoglandskap.

Det er også mulighet å gå fra Løvika. Det er der kun en liten parkeringsplass nesten ved enden av veien.

Purkeneset er ved turstiens endepunkt. GPS kord: N: 6970646 Ø: 390161

Turbeskrivelse

Ferge frå Hollingsholmen (rute 31). Turen starter ved parkering mellom Rothaugen miljøstasjon og treningssenter til Aukra Sikkerhetssenter ved flyplassen på Aukra. GPS kord: N:6969506 Ø:389357 Kjør frå fergeleie mot Falkhytten. Passer Falkhytten og følg skilt mot Sporsem. Ved  gamle Riksfjord skule/Betania bedehus ta av til venstre. Fortsett rett fram i nokre kilometer. Du kjem no til flyplassområdet her vil du finne parkeringsplassen merket med "tursti". Følg traktorvegen frå parkeringsplassen langs gjerdet. Når du har gått langs gjerdet eit stykke kommer du til et kryss på stien. Her kan du gå rett fram, innom Kleivhaugen eller svinge til høgre mot Purkeneset. Følg stien som etter kvart går over til skogsbilveg. Her vil du finne ein fin plass å ha bål etter noen hundre meter. Turstien går vidare mot Purkeneset. I overkant av Løvik svingjer stien opp til venstre og inn i eit flott skogområde med mykje gamal skog bla. lerkeskog. Her vil du passere fleire bunkersar før du til slutt kommer til Purkeneset. Du kan velgje om du går same vei tilbake eller om du går vidare ned et bratt parti mot Løvika.

Kulturminne

På første del av turstien passerer en Ingridsteinen på høyre side. Historia om denne og informasjon om rundt 50 gravrøyser i området, som ble funnet på 60 tallet, kan du lese om på informasjonstavle.
"Festung Gossen" var den største tyske militærbasen mellom Bergen og Trondheim under andre verdenskrig. Den besto av en stor flyplass, mange kanonstillinger og bunkersanlegg på Gossen i Aukra kommune. Det er flere bunkersanlegg i området rundt turstien. Ta med lommelykt. Det er også noen gamle luftvernkanoner som står plassert i området.

Adkomst og parkering

Kjør fra fergeleie mot Falkhytten. Passer denne og forstett mot Sporsem. Ved Riksfjord Skole ta av til venstre på Hauglandsvegen. Fortsett rett frem i noen kilometer. Du kommer nå til flyplassområdet her vil du finne parkeringsplassen merket med "tursti"

Parkering på grusplass.

Total stigning 0-5 m.o.h Høydemeter

Offentlig transport

Kart

Friluftskart utgitt av Aukra kommune.