Stikk UT! Bedrift skaper aktivitet og samhold på arbeidsplassen; mange bedrifter melder om lavere sykefravær, økt trivsel og hyggelig fellesskap rundt turpraten i lunsjpausene.

Bli med på Norges største turtrim - også for bedrifter!

ISO Piloten på lunsjtur under Stikk UT! Festivalen i 2022


Å være en Stikk UT! Bedrift kan gjøre noe med identiteten til bedriften ved å fremme verdier som turglede, samhold og aktivitet blant de ansatte.

De ansatte registrerer Stikk UT! - turer med sin private profil som også er knytt opp mot bedriftens. På bedriftens side viser både bedriftens samlede registreringer og registreringer hver ansatt gjør. Slik får man oversikt hvor aktiv bedriften er.

Man kan dele bedriften opp i avdelinger som konkurrerer mot hverandre om å ta flest turer, eller bedriften kan delta som et samlet lag.

Vi håper flere bedrifter vil gjøre en innsats for å få flere med på tur, husk at LITT er bedre enn ingenting!

Se priser nedenfor og meld på din bedrift her.

Stikk UT! Bedrift priser 2024
Stikk UT! Bedrift priser 2024


Stikk UT! Bedrifter får også 15 % rabatt på krus og varer i Stikk UT! sin nettbutikk som feks. kan brukes til intern premiering.

Mer informasjon om Stikk UT! Bedrift finnes i denne presentasjonen, som også inneholder statistikker og tips til hvordan engasjere de ansatte.

Les gjerne også denne gladsaken om hvordan Straumsnes Barnehage, blant annet gjennom deltagelse på Stikk UT! Bedrift, klarte å redusere et høyt sykefravær og skape en arbeidsplass der store og små er friske og trives godt.

Når dere er påmeldt kan dere laste ned en plakat med info til ansatte som kan printes og henges opp på arbeidsplassen:

Stikk UT! Bedrift plakat på bokmål

Stikk UT! Bedrift plakat på nynorsk


Tips for å skape motivasjon og engasjement rundt Stikk UT! i Bedriften

  • Oppnevn en motivasjonsansvarlig som får i oppgave å sende ut små dryss av inspirasjon og oppmuntring til de andre ansatte med jevne mellomrom. - Gjerne med tips til turmål og invitasjon til fellesturer i løpet av sesongen.
  • I Stikk UT! er de grønne (enkle) turene like mye verdt som de røde (krevende) turene og denne verdien oppfordrer vi også bedriftene til å ta med seg. La de ansatte bidra med de de kan og husk at en grønn tur flere ganger i uka er bedre enn én rød tur i måneden.
  • Konkurranse: Stikk UT! består av topplister og man kan slik sett bruke det til å konkurrere mot andre avdelinger og/eller bedrifter. Vi oppfordrer likevel til å tenke inkludering når man lager interne konkurranser; for eksempel ved å trekke ut premier blant alle som har gått tur fremfor å bare premiere de som har gått mest.
  • Intern premiering: Mange bedrifter trekker ut vinnere av småpremier gjennom sesongen og vinnerne av disse kan trekkes ut blant alle som har registrert tur den måneden. Lag deres egen versjon av belønning for aktivitet; jo mer bedriften setter søkelys på deltakelsen i Stikk UT! jo mer aktive blir de ansatte.
  • Bruk Stikk UT! Turmål til møter og interne arrangement, besøk gapahuker og lag- eller bare spis mat sammen ute. Bedrifter som ligger i nærheten av lett tilgjengelige turmål: Hva med å oppfordre til en fellestur i lunsjen en dag i uka?
  • Undersøkelse blant de som deltar på Stikk UT! viser at 70% av deltakerne svarer at de av og til savner noen å gå på tur med, vi tror derfor at bedriften kan bidra med noe verdifullt om de også legger til rette for at folk kan gå på tur i lag.


Spørsmål om Stikk UT! Bedrift? Ta kontakt med friluftsrådet som driver Stikk UT! i din region:

Nordmøre og Romsdal Friluftsråd
Gjøril Skare Berg, gjoril@friluftsraad.no

Sunnmøre Friluftsråd
Hilde Ellingsæter, hilde@friluftsraadet.no

Hovedsponsor:

Samarbeidspartnere: