I Stikk UT! Bedrift er deltakernes personlige profiler knyttet til bedriftens profil. De ansatte besøker Stikk UT! turmål, registrerer disse og slik får man tall på hvor aktiv bedriften er.
I tillegg til å samle turer til seg selv motiveres deltakerne også til et aktivt fellesskap på jobben, og mange finner gode turvenner blant sine kolleger.

Bli med på Norges største turtrim- også for bedrifter!

ISO Piloten på lunsjtur under Stikk UT! Festivalen i 2022


Stikk UT! Bedrift skaper aktivitet og samhold på arbeidsplassen; mange bedrifter melder om lavere sykefravær, økt trivsel og hyggelig fellesskap rundt turpraten i lunsjpausene. I sommersesongen 2022 registrerte 5521 deltakere på Stikk UT! Bedrift til sammen 254 335 turer!

Brukerundersøkelser viser at den viktigste grunnen til å være med på Stikk UT! er motivasjon til å komme seg ut og på tur. Vi ser også at deltakere som deltar sammen med arbeidsplassen er dobbelt så aktive som de som ikke er tilknyttet en bedrift. For Stikk UT! som er det største folkehelsetiltaket i regionen vår er Stikk UT! Bedrift det viktigste tiltaket vi har for å aktivisere flere – oftere.

De ansatte registrerer turene i Stikk UT!- appen eller på stikkut.no med sin private profil som vanlig. Disse registreringene knyttes til bedriften og det samlede antallet registreringer vil vises under bedriftens navn i listen over deltakende bedrifter i Stikk UT! appen og på stikkut.no. Man kan spore bedriftens samlede antall registreringer og gjennomsnittlig antall registreringer pr ansatt og slik kan man måle hvor aktiv bedriften er.

Man kan dele bedriften opp i avdelinger som konkurrerer mot hverandre om å ta flest turer, eller bedriften kan delta som et samlet lag.

Nyhet! I sommersesongen 2023 lanserer vi en ny toppliste som viser bedriftens prosentvise deltakelse! Slik håper vi flere bedrifter vil gjøre en innsats for å få flere med, også de som kanskje ikke går så mange turer i løpet av en sesong. Når det gjelder gode turopplevelser er litt så mye bedre enn ingenting mener vi når vi nå lar bedriftene konkurrere om å få alle med på tur!

Oversikt over de forskjellige pakkene med priser finner du når du klikker videre til "påmelding". Stikk UT! sommersesongen varer fra 1. mai til 31. oktober. Stikk UT! vinter med vinterfotturer og ski går fra 15. desember til 2. påskedag.

Her finner du en presentasjon som forteller mer om Stikk UT! Bedrift!

Tips for å skape motivasjon og engasjement rundt Stikk UT! i Bedriften

  • Oppnevn en motivasjonsansvarlig som får i oppgave å sende ut små dryss av inspirasjon og oppmuntring til de andre ansatte med jevne mellomrom. - Gjerne med tips til turmål og invitasjon til fellesturer i løpet av sesongen.
  • I Stikk UT! er de grønne (enkle) turene like mye verdt som de røde (krevende) turene og denne verdien oppfordrer vi også bedriftene til å ta med seg. La de ansatte bidra med de de kan og husk at en grønn tur flere ganger i uka er bedre enn én rød tur i måneden.
  • Konkurranse: Stikk UT! består av topplister og man kan slik sett bruke det til å konkurrere mot andre avdelinger og/eller bedrifter. Vi oppfordrer likevel til å tenke inkludering når man lager interne konkurranser; for eksempel ved å trekke ut premier blant alle som har gått tur fremfor å bare premiere de som har gått mest.
  • Intern premiering: Mange bedrifter trekker ut vinnere av småpremier gjennom sesongen og vinnerne av disse kan trekkes ut blant alle som har registrert tur den måneden. Lag deres egen versjon av belønning for aktivitet; jo mer bedriften setter søkelys på deltakelsen i Stikk UT! jo mer aktive blir de ansatte.
  • Bruk Stikk UT! Turmål til møter og interne arrangement, besøk gapahuker og lag- eller bare spis mat sammen ute. Bedrifter som ligger i nærheten av lett tilgjengelige turmål: Hva med å oppfordre til en fellestur i lunsjen en dag i uka?
  • Undersøkelse blant de som deltar på Stikk UT! viser at 70% av deltakerne svarer at de av og til savner noen å gå på tur med, vi tror derfor at bedriften kan bidra med noe verdifullt om de også legger til rette for at folk kan gå på tur i lag.

Her er en presentasjon som forteller mer om hva Stikk UT! Bedrift er, denne inneholder også en del statistikker og tips til hvordan engasjere de ansatte.

I Straumsnes Barnehage har de fått mye oppmerksomhet det siste året for å ha greid å redusere et høyt sykefravær og skape en arbeidsplass der store og små er friske og trives godt.Stikk UT! Bedrift er et av verktøyene som ble tatt i bruk for å skape en friskere arbeidsplass, og her deler daglig leder Wenche Sæter sine erfaringer fra hvordan deltakelse i Stikk UT! Bedrift kan bidra til bedre helse og miljø blant de ansatte.

Å være en Stikk UT! Bedrift kan gjøre noe med identiteten til bedriften ved å fremme verdier som turglede, samhold og aktivitet blant de ansatte.

Se priser og meld på din bedrift her

Når dere er påmeldt: Her har vi en plakat med info til ansatte som du kan printe ut og henge opp på arbeidsplassen:

Stikk UT! Bedrift plakat på bokmål

Stikk UT! Bedrift plakat på nynorsk

Spørsmål om Stikk UT! Bedrift? Ta kontakt med friluftsrådet som driver Stikk UT! i din region:

Nordmøre og Romsdal Friluftsråd
Kristin Erika Solli, kristin@stikkut.no

Sunnmøre Friluftsråd
Hilde Ellingsæter, Hilde@friluftsraadet.no

Hovedsponsor:

Samarbeidspartnere: