Moldegårdstølen, Moldemarka (ny)

km tur/retur
grønn

Kort om turen

En lett tilgjengelig og fin tur i Moldemarka som er enkel å komme til fra flere kanter. Den kan gjerne kombineres med andre Stikk UT!-mål, slik som Midtveishuken. Hvis du vil gå en litt lengre tur kan du fint nå Skihytta og Frænavarden også fra dette utgangspunktet.

Turbeskrivelse

Følg sti fra det nordøstlige hjørnet av parkeringsplassen ved Jensgurilia. Når du kommer forbi vannanlegget Hindalsrøra, følg turvei mot vest på sørsiden av Øverlandsvatnet forbi demning og Damvokterhytta. Følg turveien videre vestover mot Moldedalen til du kryssser Moldeelva over trebru. Ca 200 meter nordvestover etter brua tar du av på gruset sti mot venstre til Stikk UT!-posten som står ved den nye, tilrettelagte rasteplassen der stien slutter. Her er det mulig å ta en rast under tak, tenne bål og grille. Der er det også mye tørr ved som fritt kan brukes av alle. Stikk UT! - kassen henger på vedskjulet.

Tilbake kan du følge samme vei, eller kombinere med Midtsveihuken som også er Stikk UT!-post. Turmålet kan også tas som rundtur, med tilbaketur via lysløypa og seterstien til Øverlandsvatnet. Dette alternativet er ikke merket.

Adkomst og parkering

Gratis turparkering ved Jensgurilia, her er det stort sett god plass til parkering.

Løype på kart

Lengde i km
Fast grus 1,67
Lengde tur/retur (km) 3,43
Lengde en vei (km) 1,71
Stigning Meter Grader
Total stigning 19 Høydemeter

Offentlig transport

Rutebuss, holdeplass Einebæråsen. Derfra er det ca 600 meter å gå langs bilvei til turen starter.