Norskå (ny)

km tur/retur
blå

Kort om turen

En flott en enkel tur som ender i en fantastisk utsikt fra varden som ligger like over tregrensen.

Turbeskrivelse

Fra parkeringsplassen går du rett oppover (nordover) på tilrettelagt trase gjennom skogen til du kommer til en traktorveg, ca 150 m. Ta til venstre og fortsett videre opp skogsveien som du skal følge til du nesten er på høyeste punkt. Der finner du skilt og starten på en sti som du skal ta av til høyre. Ser du til venstre ligger Tingvoll idrettslags skihytte, Langdalshytta. Her er det mulighet til å ta en matpause i hytteveggen. Hytta har servering i helgene i vintersesongen. Stien går nå bratt oppover, men det er god sti og mulighet til å gå på flere sva. Er det bløtt og glatt er det også mulighet til å gå på siden av svaene. Når du nærmer deg toppen flater det litt ut og stien svinger litt mot vest (venstre) og du når straks toppen hvor en flott utsikt og stor varde møter deg.

Adkomst og parkering

Kjør til Tingvollvågen. Midt i sentrum tar du av mot Vågbø og følger veien 4 km. Nederst i en bratt bakke er det et veikryss hvor du svinger til venstre. Følg veien ca 1,3 km og ta til høyre ved et kryss skiltet Langdalshytta. Følg videre skiltning til ny og flott parkeringsplass.