Bli med på Norges største turtrim- også for bedrifter!

Stikk UT! Bedrift skaper aktivitet og samhold på arbeidsplassen; mange bedrifter melder om lavere sykefravær, økt trivsel og hyggelig fellesskap rundt turpraten i lunsjpausene. I sommersesongen 2023 registrerte 5987 deltakere på Stikk UT! Bedrift til sammen 289 094 turer.

Hva deltakerne forteller oss

Brukerundersøkelser viser at den viktigste grunnen til å være med på Stikk UT! er motivasjon til å komme seg ut på tur og få gode naturopplevelser. Vi ser også at deltakere som deltar sammen med arbeidsplassen er dobbelt så aktive som de som ikke er tilknyttet en bedrift. For Stikk UT! som er ett viktig folkehelsetiltaket i regionen vår er Stikk UT! Bedrift det viktigste tiltaket vi har for å aktivisere flere – oftere.

De ansatte registrerer turene i Stikk UT!- appen eller på stikkut.no med sin private profil som vanlig. Disse registreringene knyttes til bedriften og det samlede antallet registreringer vil vises under bedriftens navn i listen over deltakende bedrifter. Man kan spore bedriftens samlede antall registreringer og gjennomsnittlig antall registreringer pr ansatt og slik kan man måle hvor aktiv bedriften er.

Man kan dele bedriften opp i avdelinger som konkurrerer mot hverandre om å ta flest turer, eller bedriften kan delta som et samlet lag.

Skap motivasjon og engasjement rundt Stikk UT! Bedriftene

  • Oppnevn en motivasjonsansvarlig som får i oppgave å sende ut små dryss av inspirasjon og oppmuntring til de andre ansatte med jevne mellomrom. - Gjerne med tips til turmål og invitasjon til fellesturer i løpet av sesongen.

  • Stikk UT! er de grønne (enkle) turene like mye verdt som de røde (krevende) turene og denne verdien oppfordrer vi også bedriftene til å ta med seg. La de ansatte bidra med de de kan og husk at en grønn tur flere ganger i uka er bedre enn én rød tur i måneden.

  • Konkurranse: Stikk UT! består av topplister og man kan slik sett bruke det til å konkurrere mot andre avdelinger og/eller bedrifter. Vi oppfordrer likevel til å tenke inkludering når man lager interne konkurranser; for eksempel ved å trekke ut premier blant alle som har gått tur fremfor å bare premiere de som har gått mest.


  • Intern premiering: Mange bedrifter trekker ut vinnere av småpremier gjennom sesongen og vinnerne av disse kan trekkes ut blant alle som har registrert tur den måneden. Lag deres egen versjon av belønning for aktivitet; jo mer bedriften setter søkelys på deltakelsen i Stikk UT! jo mer aktive blir de ansatte.

  • Bruk Stikk UT! Turmål til møter og interne arrangement, besøk gapahuker og lag- eller bare spis mat sammen ute. Bedrifter som ligger i nærheten av lett tilgjengelige turmål: Hva med å oppfordre til en fellestur i lunsjen en dag i uka?

  • Undersøkelse blant de som deltar på Stikk UT! viser at 70% av deltakerne svarer at de av og til savner noen å gå på tur med, vi tror derfor at bedriften kan bidra med noe verdifullt om de også legger til rette for at folk kan gå på tur i lag.

Stikk UT! Bedrift presentasjon

Her er en presentasjon som forteller mer om hva Stikk UT! Bedrift er, denne inneholder også en del statistikker og tips til hvordan engasjere de ansatte.


I Straumsnes Barnehage har de fått mye oppmerksomhet det siste året for å ha greid å redusere et høyt sykefravær og skape en arbeidsplass der store og små er friske og trives godt. Stikk UT! Bedrift er et av verktøyene som ble tatt i bruk for å skape en friskere arbeidsplass, og her deler daglig leder Wenche Sæter sine erfaringer fra hvordan deltakelse i Stikk UT! Bedrift kan bidra til bedre helse og miljø blant de ansatte.
Å være en Stikk UT! Bedrift kan gjøre noe med identiteten til bedriften ved å fremme verdier som turglede, samhold og aktivitet blant de ansatte.

Priser og påmeldig