Ofte stilte spørsmål

Har du problemer med å registrere turen eller å logge en egen tur? Ta en kikk her: stikkut.no/gps

1. Hvordan blir jeg med på Stikk UT!?

Laste ned Stikk UT!-appen i App Store eller Google Play, logg inn med mobilnummeret ditt, legg inn informasjon under «Meg» - «Rediger profil». Se også «Innstillinger» og gi de tillatelser som du ønsker. Nå kan du finne turmål, gå på tur og registrere turene dine.

NB! En og samme Stikk UT!-tur kan kun registreres én gang per dag.

2. Brukerkonto

Hvorfor må jeg fylle inn informasjon i min profil?

Stikk UT! er friluftsrådenes turregistreringsløsning. Friluftsrådenes eierkommuner ønsker å vite hvilke målgrupper vi når ut til med tilbudet vårt. God statistikk og kunnskap om brukerne våre er viktig når vi søker økonomisk støtte for å opprettholde og videreutvikle Stikk UT! som et gratistilbud for alle. For deltagere i Møre og Romsdal er det fint om du kan legge inn samme mailadresse som du hadde på din “gamle bruker” hvis du deltok tidligere, for å hente inn statistikk fra tidligere år.

Hva betyr alle tillatelsene?

  • Vis meg på topplister: Gir tillatelse til å se ditt navn i offisielle topplister, i søk og for lister under det enkelte turmål.

  • Inkluder i trekninger: Gir tillatelse til å kunne bli trekt ut som vinner i en aktivitet. Du blir kontaktet om du vinner.

  • Motta nyhetsbrev fra oss: Gir tillatelse til at Stikk UT! kan sende ut informasjon og nyheter via e-post/SMS.

  • Varslinger: Gir tillatelse til å motta pushvarsler fra Stikk UT! Du kan fortsatt få varsel når du er i nærheten av en Stikk UT!-post selv om varslinger er av; Appen bruker tillatelsen man gir under oppstart for disse (ligger under innstillingene på telefonen).

  • Vis min turdata i bedriften: Gir tillatelse til å kunne se hvilke turer du har registrert under «Min bedrift». Man trykker på sin kollegas navn og får opp turmålslisten vedkommende har gått. Denne tillatelsen gis kun innenfor bedriften, og ingen andre enn de som er knyttet til bedriften ser turloggen din.

  • Bakgrunnsporing (kun iPhone): Gir tillatelse til appen for å sende varsel når man er i nærheten av en Stikk UT!-post når appen er i bakgrunnen eller skjermen av. Appen trenger ikke bakgrunnsporing for å vise deg i kartet, det er nok at appen får tillatelse til lokasjon.

Hvordan kan jeg legge til familiemedlemmer?

Gå inn på «Meg» - «Min familie» - «Legg til familien». Du kan kun legge til personer som ikke har en Stikk UT!-bruker fra før.

Kan jeg være med som anonym?

Ja, det kan du. Da lar du være å aktivere «Vis meg i søkeresultater» og «Vis meg på topplister» under «Meg» - «Innstillinger» - «Tillatelser».

Hvordan kan jeg slette min konto?

Gå til «Meg» - «Innstillinger» og trykk «Slett min brukerkonto».

3. Kart og turbeskrivelser

Kan jeg se min posisjon i kartet?

For å se din posisjon i kartet, må du aktivere «Bakgrunnsporing» under «Meg» - «Innstillinger» - «Tillatelser». Denne innstillingen gjelder kun for iPhone. I Android fungerer bakgrunnsporingen uten at det er gitt eksplisitt tillatelse i selve appen.

Hvor kan jeg få tak i Stikk UT! kartet på papir?
I følgende friluftsrådsområder har alle husstander fått Stikk UT!-kart i postkassen (gjelder også dem som har reservert seg mot reklame):

  • Dalane Friluftsråd

  • Jæren Friluftsråd

  • Ryfylke Friluftsråd

  • Friluftsrådet Vest

  • Sunnmøre friluftsråd

  • Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal

Du kan også finne digital versjon av kartene på siden for nedlastbare kart.

Kan jeg se kartet og turmålene på web?

På stikkut.no finner du et kart med sesongens Stikk UT!-turmål. I noen geografiske områder finner du også andre turmål i kartet, som ikke er med i inneværende Stikk UT!-sesong. Bruk filterfunksjonen øverst eller til høyre i kartet for å velge gradering og eventuelt se andre turmål i tillegg til Stikk UT!-turmålene.

Hvordan kan jeg finne turmålene i min kommune?

Turene som er nærmest deg vises under kartet på startsiden av appen. De baserer seg på lokasjon fra GPS, og er avhengig av at man deler denne for å hente relevante turer.

Slik går du frem for å søke kommune i Stikk UT!-appen:

  1. Trykk på feltet/kortet der det står «Stikk UT! - Turer sommer».

  2. Trykk på «Filter». Det er viktig at det feltet det står «Stikk UT!» er aktivert/grønt, slik at du ser kun Stikk UT!-turmål.

  3. Velg/skriv ønsket kommune, f.eks. “Farsund”, og lukk filteret.

  4. Du får opp Farsund i listevisningen.

  5. Når du trykker på kartet i overkant av listevisningen, så får du de opp i kartet og kan zoome ut og inn ved å bruke to fingrer og du kan trykke på Stikk UT!-boblene og få opp turbeskrivelsene.

  6. På oppstartssiden i appen vil kommunen du har valgt på vises i søkefeltet, for å ta bort søket trykker du på krysset til høyre.

Du kan også finne turer ved å bla, forstørre og forminske kartet i ønsket område.

Hvorfor er det ett grått felt i kartet?

Kartet hentes fra Kartverket og noen ganger kan det ta litt tid før det lastes inn.

Jeg ønsker å se bare Stikk UT!-turmål, ikke andre turmål

For å være sikker på at du kun ser Stikk UT!-turmål så trykk på der Stikk UT!-merket står, se bildet. I tillegg så kan du sjekke at Stikk UT! står i grønt i kartet, da er det kun Stikk UT!-turmål som vises.

To mobilbilder viser en app om turer i området rundt Molde. Den venstre skjermen viser kategorien "Stikk UT!" med et kort for "Turer Sommer 2024." Den høyre skjermen viser et kart over et turområde med valg for å filtrere turer. Begge skjermene har navigasjonsikoner nederst.

4. Registrering av turmål

Kan jeg registrere turen min på stikkut.no?

Ja, det kan du. Trykk på det sorte, runde turkodeikonet øverst på startsiden, logg deg inn med telefonnummeret ditt og registrer turen.

Jeg prøver å registrere en turkode, men får bare “Ugyldig kode” til svar. Hva kan dette skyldes?
Mange prøver å registrere koder fra tidligere år. Vær klar over at det kan stå Stikk UT!- koder og -klistermerker på skilt, bøker og postkasser som henger igjen etter tidligere sesonger. Du kan også få responsen “Ugyldig kode” om du allerede har registrert dette turmålet samme dag. Ta da kontakt med ditt regionale friluftsråd dersom du trenger hjelp med etterregistrering av turen.

Hvorfor legger ikke koden seg inn automatisk?

Dersom du ikke har mobildekning, vil ikke koden legge seg inn automatisk. Om du har aktivert bakgrunnssporing (iPhone), vil mobilen din imidlertid “huske” at du har vært ved turmålet og koden legger seg inn i appen. På Android fungerer bakgrunnsporingen automatisk. Turen som har lagt seg inn i appen finner du når du trykker på det sorte turkodeikonet.

Hvordan kan jeg registrere turen i etterkant?

I appen finner du et sort, rundt turkodeikon nederst til høyre på skjermen. Der kan du skrive inn koden. Du kan også velge riktig dato i kalenderen.

Hvorfor er det lik “poeng” for alle turmål, både lette og vanskelige?

I Stikk UT! er alle turer like mye verdt, og det som telles er antall registreringer. Dette er en grunnleggende verdi i Stikk UT!. For én person kan en grønn tur være en like stor prestasjon som en rød tur er for en annen.

Hvordan kan jeg registrere turen på ett familiemedlem og når jeg ikke selv er med på turen?

Når du har skrevet inn koden i appen, får du  automatisk opp en grønn farge på deg selv, altså feltet «Meg». Under kan du velge fra lista med familiemedlemmene dine.  

Hvis du skal registrere en tur for ett eller flere familiemedlemmer uten at du selv var med på turen, gjør du følgende:  

Husk å velge riktig dato bak i tid nederst på siden. Videre så velger du ett eller flere familiemedlemmer, som da markeres i grønt. Deretter trykker du på deg selv, slik at feltet “Meg” ikke lenger er grønt, og får da spørsmål om du vil registrere en tur på vegne av en annen, som du da må bekrefte. Du finner igjen turloggen til familiemedlemmet under «Tall». Skroll litt ned på siden, til du finner «Min familie». Der kan du trykke på enkelte familiemedlemmer og se turloggen deres.

Kan jeg registrere turer ved dårlig dekning?

Dersom du ikke har mobildekning, vil ikke koden legge seg inn automatisk. Hvis du har appen åpen under turen, vil den likevel “huske” at du har vært ved turmålet. For Android-telefoner skjer dette automatisk, mens man på iPhone må aktivere “Bakgrunnsporing” under «Meg» - «Innstillinger» - «Tillatelser». Når du igjen har mobildekning, kan du trykke på det runde, sorte turkodeikonet og etterregistrere turen din.

5. Turlogg

Hvordan kan jeg se hvilke turer jeg har registrert?

Nederst i appen finner du «Turlogg» i menyen. Her kan du se listevisning over registrerte turer, samt dato for registreringene. Øverst ser du en kalender med røde og ev. sorte prikker. De røde er Stikk UT!-turer du har gått, og de sorte markerer egne loggede turer. Du kan trykke på de enkelte dagene i kalenderen og se hvilke turer du gikk denne dagen.

Kan andre se hvilke turmål jeg har registrert?

Nei, turloggen er det bare du som ser. Topplistene under “Tall” viser kun antall registreringer og antall ulike turmål du har, og kun dersom du har huket av for “Vis meg i topplister” under “Meg” – “Innstillinger” - “Tillatelser” i appen.  Er du med i Stikk UT! Bedrift, kan du tillate dine kolleger å se hvilke turer du har registrert.

Hva er “Andre turer” med svart prikk i turloggen?

Stikk UT!-turene i kalenderen er røde. De sorte turene i turloggen er turer du har logget selv. Pga. tekniske feil og mangler ved “Logg din egen tur”-funksjonen, er den nå fjernet fra appen.

6. Tall og statistikk

Hvordan kan jeg se registreringer til familiemedlemmer?

Antall registreringer for familiemedlemmer kan du se nederst under “Tall”. Du kan også klikke inn på hvert enkelt familiemedlem og se hele turloggen til vedkommende.

Hvordan kan jeg se toppliste på ett enkelt turmål?

Toppliste for det enkelte turmålet finner du under turbeskrivelsen, nederst på siden.

Kan jeg se toppliste for bare min kommune?

Trykk på «Tall», Øverst finner du en nedtrekksmeny der det står «Alle kommuner», her finner du alle kommuner som deltar i Stikk UT!.

Jeg finner ikke statistikk for tidligere år?

Statistikk fra tidligere år blir lastet inn i appen, og vil være tilgjengelig om ikke lenge. Det jobbes med å få dette på plass.

Hvorfor ser jeg ikke meg selv i topplister og bedriftsliste?

Gå inn på «Meg» - «Innstillinger» - «Tillatelser» og og huk av for «Vis meg i topplister».

Hvorfor ser jeg ikke alle turene mine på toppliste for kommune?

Derson du søker på topplisten for en kommune, ser du en oversikt over alle brukerne som har registrert tur i denne kommunen. Dette er altså uavhengig av hvor brukerne er bosatt. Ditt antall registreringer og turmål ser du på «Meg».

7. Stikk UT! Bedrift

Hvordan kan jeg knytte meg til min bedrift?

Når din bedrift er påmeldt får administrator en mail med tilknytningskode. Denne koden deles med ansatte og du går inn på «Meg» - «Bli med i bedrift» og legger inn koden og du er tilknyttet. Alle turmål du har registrert i inneværende sesong blir med på bedriftslisten.

Hvor kan jeg se mine kollegers registreringer og antall turmål?

Du finner din bedrift under «Meg» i menyen i appen. Der ser du en karusell med bedriftens antall registrerte turer, antall registrere turmål, høydemeter og kilometer. Her kan bedriften sette seg sine egne mål. Hvis dine kolleger har gitt tillatelse til å vise turloggen for bedrift, kan du se hvilke turer de har gått.

Hvordan kan jeg finne min bedrift på den offisielle topplisten?

Trykk på «Tall», skroll i menylinjen øverst og finn knappen “Bedrift”. Topplisten er bevegelig og kan sorteres etter kommune, antall registreringer, turmål og registreringer fordelt på aktive deltakere.  

8. Premie

Hvor/hvordan kan en bestille Stikk UT! krus?
Deltakerne i Stikk UT! kan bestille Stikk UT!-krus og/eller -skål som premie på nettbutikken til Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal –  friluftsraad.no/nettbutikk - og betaler denne premien selv.

I Møre og Romsdal kan premiene hentes på servicekontoret i din kommune i november/desember. Brukere i andre deler av landet kan få premien tilsendt i posten.

9. Logging av egen tur

Pga. vedvarende feil og mangler ved “Logg din egen tur”-funksjonen, er den nå fjernet fra appen.

10. Innlogging i Stikk UT!-appen med utenlandsk telefonnummer

NB! For øyeblikket er det ikke mulig å logge inn med utenlandske telefonnummer på grunn av anrep på tjenesten. Vi jobber med å fikse det – takk for tålmodigheten!

  • Velg landskode selv fra en meny i appen (se bilde under)

  • For norske telefonnummer er landskoden +47 (standardverdi) så fyller man inn nummeret sitt.

  • For de fleste land er det slik, men noen land har også et ekstra siffer; Nederland har for eksempel et 6-tall for å skille mellom landlinje og mobillinje, da må man velge (+31) så skriver man 6 etterfulgt av telefonnummeret sitt.

  • Det er også viktig at man fjerner 0 eller andre lands/områdekoder før telefonnummeret sitt, man kan ikke velge +31(Nederland) så ha koden 0 (indikerer innenlands) før mobilnummeret sitt igjen, de har også egne koder for byer (Amsterdam har 20 f.eks.

Skjermbilde av en innloggingsside for mobilnummer med et felt for landskode «+47» og telefonnummer. En rød sirkel markerer landskoden. Under er et skjermtastatur for tallinngang. Øverst står det «Logg inn» og en velkomstmelding.

How to log in to the Stikk UT!-app using a non-Norwegian phone number

Heads up! For now, logging in with foreign phone numbers isn't possible due to a security issue. We're working hard to fix it – thanks for your patience!

  • Choose country code from a menu in the app (see picture)

  • For Norwegian phone numbers the country code is +47, and the phone number goes in the next field

  • Most countries follow the same pattern, but some countries have an extra digit, like for instance the Netherlands, where the number 6 is defining if it’s a mobile number or landline. In this example, choose country code (+31), then put 6 in front of your phone number.