Elvastien (ny)

km rundtur
blå

Kort om turen

Flott tur for alle oppover langs elva fra Batnfjordsøra opp i dalen. Det er en god sti hele veien slik at det er mulig å gå med barnevogn, men det er noen korte bratte bakker. Mange muligheter til å raste, noen plasser er det også satt opp grill til å bruke. OBS fram til midten av sommer 20 er deler av Silsetside av elva ikke tilgjennelig for vogn.

Turbeskrivelse

Fra parkeringa ved Kommunehuset går du parallelt med E39 på gangvegen forbi innhegningene til elva. Ta til venstre før du kommer til brua. Følg vegen helt opp til lysfabrikken. Her går vegen over til traktorveg/sti mellom elva og jordet. Følg stien oppover i totalt 3,2 km før du kommer til hengebrua. Posten er plassert ved Utstikkeren. Gå til høyre etter hengebrua og følg elva nedover på skiltet sti. Etter 3,2 km kommer du tilbake i Batnfjordsøra, gå til høyre over den "gamle brua" og følg fotgengersti til parkeringsplass ved kommunehuset.

Adkomst og parkering

Starter på parkeringa ved Kommunehus i Batnfjordsøra. Fra Molde kjører man E39 til Batnfjordsøra. Følger E39 forbi den krappe svingen, og tar siste avkjøring til venstre før du er ut av sentrum.
Fra Kristiansund kjører mann E39 til Batnfjordsøra. Ta første vei til høyre: inn til Kommunehuset.
Parkering mellom Kommunehuset og innhegningene.

Løype på kart

Lengde i km
Asfalt 2,2
Fast grus 4,0
Total lengde rundtur (km) 6,42
Stigning Meter Grader
Total stigning 36 Høydemeter

Offentlig transport

Buss: Framekspressen kjører regelmessig gjennom Batnfjordsøra. Linje 100 stopper i sentrum. Følg gangstien til butikk. ta til venstre langs hovedveien til kommunehuset (5 minutt gange)

Spesielle forhold

Batnfjordselva er en typisk flomelv, med mye dyreliv rundt seg. Du kan møte mange forskjellige fuglearter, og det er muligheter for å prøve fiskelykke fra Utstekkar'n. Se på infotavle om mer informasjon, kjøp av fiskekort og hva slags agn du kan bruke. Elva har vært behandlet for Gyrodactilus salaris, men er ikke ennå friskmeldt slik at alle må overholde reglene i forhold til dette. Husk desinfektering av utstyr! Underveis ser mann en stor stein i elva, den kalles Amerikasteinen pga størrelsen.